Høsten og fagområdene i barnehagen
Jeg tenker på alle barna i barnehagene. Hva får de oppleve, med alle de fine fargene, de klare dagene når solen skinner, og regnet med søledammene nå om høsten?
Og hva sier rammeplanen?
FARGENE
“ Jeg vil ha yed, famo”, sa lille Eva til farmor en dag de skulle tegne høsten.
“ Hun mener rød”, kom det tørt fra storebror på andre siden av bordet.
“Og, ja, rød ja”, sa jeg og gav henne den røde tusjen.
Nå lærer visst barna både engelsk og norsk på en gang. Men det er da lurt, tenker jeg. Storebror snakker også engelsk når han vil.
“Ja, nå tegner vi høsten”, sier jeg, “med alle fargene. Rød, grønn, gul. Og blå som himmelen. Og gul som solen”.
Kommunikasjon, språk og tekst
Her sier rammeplanen at barna skal utforske og utvikle sin språkforståelse og språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. Dette skal de erfare gjennom å høre forskjellige språk, dialekter og språkformer. Her kan vi bruke sang, eventyr, tekst og tone med stemme og tegnstøtte til. Bevegelse og lek, er en uttrykksform som er naturlig for de fleste barn, og som alle kan ha glede av å erfare. Slik skaper vi utvikling gjennom å stimulere til nysgjerrighet og bevissthetstrening. Lek, glede og humor er gode metoder og naturlig for barn.
Natur, miljø og teknikk
Barnas opplevelser og erfaringer i naturen er en flott arena for lek og læring. Her kan barna erfare høsten, og alt spennende vi kan finne i naturen, i skogen, ved sjøen eller i en park i et nærområde. Der kan vi leke med blader og alle de fine fargene. Og tenk om noen voksne har en stjernekikkert, hvor barna kan få hjelp til å kikke på månen eller noen stjerner en sen høst-ettermiddag, hvor himmelen er mørk, klar og skyfri. Det hadde vært spennende, det.
Antall, rom og form er barnehagenes matematikkfag. Det å oppdage matematikk i hverdagen, er spennende fordi vi finner den overalt. I naturen er det systemer, former og farger som vi bare kan se og erfare. Barn er naturlige forskere, og vil nok gjerne være med på skattejakt sammen med oss. Dyr og insekter med fine farger, og andre med kamuflasjefarger, er spennende å forske på. Og tenk om dere kan finne den lille edderkoppen som kan hoppe? Hvor høyt hopper den, tro?
Kunst, kultur og kreativitet
Så kan vi ta med det vi fant på skattejakt, samt gode erfaringer tilbake til barnehagen og lage våre egne kunstuttrykk. Vi kan male, fargelegge, klippe og forme med leire. Hva kan de ansatte? Kanskje det finnes en kreativ person eller en kunstner i voksengruppa? Og hva kommer barna med av inspirasjon og skaperglede? Hva med drama og rolleleken? Det hadde vært gøy, det. Kanskje vi kan være en hoppende edderkopp til gøy musikk?
Nærmiljø og samfunn
“Gjennom utforsking, oppdagelser og erfaringer skal barnehagen bidra til å gjøre barna kjent med eget nærmiljø, samfunnet og verden”, står det i rammeplanen. Å oppdage verden utenfor hjemmet, er spennende. “Verden” kan være det nærmeste skog- eller parkområdet, nærbutikken, eller å ta bussen til byen. Så kan de bli kjent med tradisjoner, kulturer og familieformer. Gjennom å oppleve å bli sett og hørt, men også ta hensyn til andre, lærer de at de lever i et demokrati.
Kropp, bevegelse, mat og helse
Lek, bevegelse, positiv sosial samhandling, sammen med gode matvaner, gir barna en god start for resten av livet. Gode rutiner er grunnlaget for trygghet, og at barn får dekket sine behov. Med respekt for egne og andres behov, og med å få leve gjennom sansene sine.
Om barna får være med ut å plukke bær, frukt og grønnsaker som vi kan dyrke selv, får de oppleve hvordan maten blir dyrket, og at den ikke blir til inne i butikkhyllene.
Etikk, religion og filosofi
Barn er naturlige forskere. Vi voksne skal legge til rette for at de kan få undre seg over høytider, livssyn og kulturelle uttrykk. I barnehagen tar vi hensyn til barnegruppa, og hva slags kulturbakgrunn disse familiene har. Fortellinger fra andre land, samt samiske og norske fortellinger og tradisjoner, går hånd i hånd. Her er det muligheter for samtaler, bli sett og hørt, samt andre tverrfaglige måter å møte dette på ( se fagene over).
Så skulle jeg se på lille Eva igjen. Hun hadde tusjet seg i hele fjeset, smilte og lo med hele seg, og sa: ”Nå er jeg høsten, famo!”
Gerd Heen